Van Houthem naar de Kemmelberg via de Wandelronde van Vlaanderen GR5A

Na het lekker ontbijt waren we terug klaar voor de volgende etappe,het onweer dat ze voorspelde zou gelukkig uitblijven.

De GR ging verder op een smal fiets/wandelpad langs de spoorlijn tot bijna in Hollebeke, waar zich dan een splitsing bevond ..op dat zelfde pad hadden we een ontmoeting met een drietal vrouwen die ook het “Taalgrenspad”liepen,dat blijkt populair te zijn hier in de streek ,we wisselden wat streekinformatie uit qua cafeetjes enz ,veel vind je er niet ..wij hadden wel voldoende drinkbussen mee maar op zo’n warme dagen is het wel aangenaam om iets fris te drinken onderweg.

We kwamen op de splitsing die naar de PalingbeekHet oud kanaal Ieper-Komen“ging, een kasseiweg ging langs beide kanten van de vaart ,de GR liet ons zowel rechts als links lopen van de Palingbeek en zo konden we de beide kanten bewonderen ,veel last van fietsers hadden we deze keer niet ..

De wandelweg door de Palingbeek stopt aan een Brits militaire begraafplaats,tegenover de begraafplaats was er een picknicktafel waar we even gepauzeerd hebben…dat deze streek druk bezocht wordt door Toeristen konden wij zien aan de talrijke fietsers en wandelaars die daar voorbij passeerden ..het komende stuk dat we zouden door wandelen ging immers door het Heuvelland en Flandres Fields.

De GR stuurde ons terug de velden in ,onderweg kwamen we dan inderdaad op regelmatige afstand militaire begraafplaatsen tegen… zo midden in een veld,ook kraters dat mijnen of bommen hadden aangericht zag je veel, op de weg tussen Mesen en Wytschate zag je dan weer begraafplaatsen…. logisch hier is het hardst gevochten geweest ,als je dan de Wyschate ziet liggen van verre …begrijp je ook waarom ,strategisch gezien had het een goede ligging.

In Wytschate hebben we dan een cafeetje gevonden, de uitbater was hier heel creatief geweest en had zijn parking tot een strandbar gemaakt, blij dat we even konden schuilen voor de zon en iets konden drinken, later vonden we wat koelte in het bos van Wytschate waar we de eerste bewaarde loopgraven en schachten zagen, de GR liet ons ook de Krater en de mijnenroute volgen, althans een stukje toch daarvan..langs de spanbroekmolenkrater verliet de GR dan de route.

Daarna ging het weer onverbiddelijk door de velden ,eerlijk gezegd …waarschijnlijk één van de beste bewaarde landschappen in omstreken,we wandelden verder door het glooiend landschap en konden soms vasstellen dat we hier inderdaad door het heuvelland liepen ,de Corona-lockdown heeft onze conditie toch niet op peil kunnen houden.

Zoveel km later naderden we Wulvergem, het kleine dorpje stelde niet zoveel voor, maar er was toch een dorpsfeest aan de gang , in een ruime tuin konden wij iets eten en drinken ..ook hier waren de Coronaregels van toepassing, terug opgefrist ..gingen we terug op pad voor het laatste stuk naar de Kemmelberg die we al van verre zagen liggen .

Zoals we de GR kennen gingen we niet recht op recht naar de Kemmel toe, neen…we maakten een boog rond de Kemmelberg en gingen er dan langs de andere kant op, totdat we het kerkje in de verte zagen en door het Warandapark mochten lopen, langs het kasteeltje liepen we dan terug het bos in, en na enkele wegen en liters zweet kwamen we dan op onze bestemming waar we dan eindelijk van een mooi uitzicht op het Heuvelland konden genieten !

Wordt vervolgd !

Klik op de kaart om de track te zien op ViewRanger.

4 reacties op ‘Van Houthem naar de Kemmelberg via de Wandelronde van Vlaanderen GR5A

1. Een streek waar ik bijzonder naar uitkijk – mooi om ze via je verslag al te leren kennen; flinke afstand ook – misschien moet ik mijn geplande etappes toch maar wat uitbreiden; met overnachting onderweg moet dat lukken 🙂