Van Porto naar ….

Nawoord

Terwijl ik van mijn glas porto zit te nippen, om nog even in de sfeer te blijven..en de foto’s bekijk ,komen de herinneringen terug boven ..lang zijn we nog niet thuis, maar Porto lijkt al zo ver weg.

Toen we in Porto aankwamen ,hadden ze een storm voorspeld…een restje van de orkaan Leslie,veel hebben we er niet van gemerkt..de volgende dag toen we de helft van de wandeling gingen doen ..merkten we wel aan de woeste zee dat er iets gaande was.

Het slechte weer bleef nog een tijdje duren, dat het kon regenen in de maand oktober wisten we ..gelukkig klaarde het nadien op en bleef het de rest van de wandelvakantie schitterend weer met een gemiddeld van een 22 graden ,en hadden we een ideaal wandelweer ,tot we ongeveer Santiago D.C naderden… enne dat ligt in het Noorden van Spanje, daar moet men het gauw met een paar graden minder stellen of met een regenbui.

We hadden dan ook nooit gedacht zoveel wandelaars nog aan te treffen in de maand oktober ..wandelaars van overal ter wereld ,je kon het niet bedenken.. mensen van het verre Australië tot Indonesië en Korea kwamen hier ook wandelen ,ik had al spijt dat ik geen tricolore vlag aan onze rugzak gehangen had…enfin ,we hebben ons land goed vertegenwoordigd “We are from Belgium”,je zag elkaar dan regelmatig terug op de strand-bars aan de kust of Koffie barretje of in je hotel ,hostel of albergues…Bom Caminho.!

Hotelletjes en andere slaapmogelijkheden waren genoeg aanwezig ,de prijzen waren in dit seizoen in Portugal bijzonder goed ..en ze stegen dan ook in Spanje zodra je Santiago D.C naderde( vraag en aanbod),zo was het ook met het eten ..maar op vertoon van je Credential D.P kon men op sommige plaatsen een Pelgrimsmaaltijd of ontbijt krijgen aan een gunstige prijs ,als je bedenkt dat sommige mensen zo’n drie maanden onderweg zijn..is dit wel nodig !

Ook zagen we dat je nog overal bagagevervoer kon regelen..voor een 5 euro per dag/Persoon in Spanje ,in Portugal iets duurder…onze rugzak hebben we terug zelf gedragen,en hebben we opnieuw moeten vaststellen dat we teveel mee hadden ..vele logementen zijn voorzien van een wasmachine voor de wandeltoerist.

Alles dus voor de pelgrim, en de wandeltoerist..de bewegwijzering liep in het begin van de Senda Litoral nog stroef ,maar veel verkeerd kun je niet lopen…je volgt de zee,nadien als je het binnenland in trekt en de Caminho Portugués de la Costa volgt is alles goed gemarkeerd met de gele pijlen,en de witte betonnen paaltjes met de Santiago schelp zijn dan overal duidelijk aanwezig.

Qua natuur vonden we de kust van Noord-Portugal het mooiste op deze Camino, niet te vergelijken met het zuiden natuurlijk ..maar je passeert mooie beschermde natuur-duingebieden waar je overal op boardwalks doorloopt,de wandelingen op zich waren van de Camino in het algemeen waren niet de mooiste die we ooit gedaan hebben ,maar de mooie dorpjes en mooie steden van Portugal en Spanje maakten veel goed ..en krijg je toch een mooi beeld van het land en de mensen, ook de wandeling door de wijnstreek van Rías Baixas als we naar Caldas de reis gingen.. is er één om niet te vergeten !

Wat vond je van de Camino Portugués de la Costa?

Het was voor ons een hele aangename ervaring ,bijna 280km gewandeld zonder blaren en blessures,in een mooie omgeving met een goed wandelklimaat,lekker eten en vriendelijke mensen ..wat wil je meer ?

Toen we in Santiago de Compostella aankwamen..voelden we niks spiritueel of iets dergelijks ,we waren gewoon dankbaar en blij ,dat we zoveel dagen en zoveel km konden wandelen ..misschien waren we niet lang genoeg onderweg geweest daarvoor, maar de verbondenheid tussen de pelgrims die langer onderweg zijn ,dat kan ik me wel inbeelden.. ….iedereen loopt zijn eigen Camino !

De blogs zijn op mijn smartphone geschreven,de foto’s zijn ook wat van mindere kwaliteit,sorry daarvoor….de andere foto’s staan nu op Flickr!

3 reacties op ‘Van Porto naar ….