Van Stavelot naar Vielsalm via GR5

De volgende ochtend waren we er terug klaar voor, om 8.00 was het al 17°…lang hebben dus niet getreuzeld ,nog om een sandwich geweest bij de bakker en weg waren we..

De avond voordien hadden we gezien dat in Stavelot de GR 14 en de GR 56 samen lopen, dus van de juiste GR voorzien volgden we terug de weg door Stavelot ,en sloegen rechts een weg in waar we verwelkomd waren door een paar geiten hun gemekker.

Op dit zelfde stuk zagen we dan nadien een koppel die met een wandelkar en een veel te zware rugzak aan het lopen waren, op weg naar Rome.. ze waren vertrokken uit Nederland ,door de wandelkar hadden ze last aan hun rug gekregen en hadden ergens op een camping enkele dagen gerust,maar het mocht niet baten…we wensten ze nog veel sukses en beterschap met de rug toe en liepen verder…weer iets geleerd dachten wij !20180805_101310

Terwijl we de weg verder op gingen ,het ging namelijk bergop..versmalde het pad in een keienpad  en enkele wegen later bleef het stijgen door een bospad en later een bosgeul , die bedekt was met bladeren en gedroogde dennennaalden, het stijgen was nog niet gedaan ..de weg werd breder en de panoramische zichten rondom ons werden alsmaar mooier,het bankje dat er stond was reeds bezet door oudere bewoners van het gehucht Logbiermé dat we nu naderden…ik gaf ze groot gelijk ,als ik hier zou wonen ! 20180805_10411720180805_11140220180805_11300220180805_11300720180805_113541

Het gehucht Logbiermé bestond opnieuw uit een paar huizen en een mooi grasplein met bank en tafel en een drinkwater-bron, blij dat we onze fles opnieuw konden vullen, genoten we nog eens extra van onze sandwich en ons fris water ..hoe lekker kan water zijn als je dorst hebt ?20180805_120519

Na onze lunchpauze volgden we opnieuw de Gr5 ,en liepen we ongeveer tot de volgende pauze uitsluitend in het bos ,op mooie brede bos wegen op de heuvelruggen daalden we daarna langzaam naar Vielsalm.20180805_13133720180805_131345.JPG

Zo’n 5 km voor Vielsalm , kwamen we ruiters, mottocrossers (?), mountain bikers en  fietsers en uiteraard wandelaars tegen..dit gebied was echt geschikt voor creatieve sporten ,voor dat we dus Vielsalm inkwamen hebben we nog eens een rustpauze ingelast,er waren zelfs banken voorzien en een tafeltje, midden in het bos onder een statige eik met zicht op het dal van Vielsalm , beter kon je niet zitten ..het was volop genieten !

Totdat er een paar mensen het niet konden laten met hun auto ,tot aan het tafeltje te rijden en te parkeren, stapten parmantig uit en trokken hun wandelsloefkes aan …geen respect voor de natuur niks, mijn ogen veranderden even in kanonkogels, niks gekort ..het is eigen aan een toeristisch gebied waarschijnlijk,toeristen verleggen hun grenzen,  velden worden bezet en gehuurd om vrij te kunnen kamperen ,zelfs wandelaars gaan soms verboden paden op …..enfin , dit moest mij even van het hart !20180805_14233820180805_163324

We liepen nog 5 km door het bos voor we Vielsalm inkwamen ,en genoten daar nog even op een terrasje voor we de trein terug naar huis namen ,op de trein heb ik nog even kunnen genieten van het landschap tussen Vielsalm en Luik ,een heel mooi stuk treinreis! Knipsel.PNGvielsalm

Klik op de kaart om de track te zien op ViewRanger

6 reacties op ‘Van Stavelot naar Vielsalm via GR5

1. Ja Luc, dat mag je wel zeggen, het was veel te warm om te wandelen, echt niet aangenaam ..in het bos was het godzijdank iets frisser en soms een klein windje , maar wel heel mooie natuur daar !