Van Banneux naar Spa via GR5

Na het ontbijt zijn we dan terug vertrokken , richting Spa..deze wandeling was niet zo lang en het weer was beduidend frisser, we waren er niet kwaad om !

In Spa hadden we in het verleden al talrijke wandelingen gedaan ,we wisten dus wat er ons te wachten stond , we waren immers in de Ardennen !

Eenmaal het bedevaarsoord bekeken en uitgelopen ,vervolgden we de GR nu door een stukje bos , die daarna terug over ging op grintwegen en verharde wegen langs de bosrand ,aan onze rechterzijde konden we het Ardense landschap volop bewonderen.

Onze benen liepen gesmeerd, het ging ons beter af dan daags tevoren..het weer was ook dan ook veel aangenamer om te wandelen, onderweg kwamen we dan ook wandelaars tegen die aan een Adeps wandeling bezig waren, die waren gestart in Beco ..waar we dan ook  langs kwamen , allerlei kraampjes met barbecue  standjes stonden langs de weg in Beco, als het nu wat later was geweest had ons dit ook kunnen bekoren..maar honger hadden we nog niet meteen ,we wandelen dus Beco voorbij richting La Reid.20180617_11193420180617_113618

Terwijl andere wandelaars ons de weg vroegen omdat ze verkeerd gelopen waren op de Adeps wandeling ,zeiden we tegen elkaar dat het gemakkelijk gebeurt als je in groep loopt..onze woorden waren nog niet koud of we zagen dat we ook een GR teken gemist hadden ,één kilometer te ver gelopen ..niks gekort , terug de heuvel op en dan het juiste pad ingeslagen dat later afdaalde naar La Reid.20180617_11524120180617_122225

In  La Reid hebben we dan onze koffiestop genomen, een beetje verder was een bakker , maar grote honger hadden we nog niet ..we liepen dus verder naar Winamplanche, een mooi gehuchtje van Theux waar ik altijd al eens graag had doorgewandeld toen we in Spa waren, nu was het zover ..we daalden af tussen de weiden door naar Winamplanche, door de voorbije regen periode hadden hier en daar, wat wegen nog een beetje te kampen met wateroverlast..maar hier had er iemand vergeten de kraan dicht te draaien, het bad liep over en het water sijpelde het smalle pad af naar beneden, we bleven de GR volgen tot we bij  het stroompje L’ Eau rouge aankwamen , verder voorbij  het gehucht staken we opnieuw L’ Eau rouge over op een brugje , en vervolgden we de GR5.

Het volgende pad ging opnieuw stijgend langs een bosrand, boomwortels dienden in het begin van het smalle pad als trapje die nadien veranderden in keien, veel van het landschap zagen we niet..het was zodanig overwoekerd, dat we ons met veel moeite een weg zochten naar boven., eenmaal boven konden we terug op adem komen tot de volgende helling er aan kwam ,zo ging het nog een paar keer door, maakten we een ommetje langs Creppe totdat we een lange bosweg insloegen die naar Spa ging….maar voor we die insloegen hebben we daar in het bos nog een kleine pauze gemaakt.., nog even genieten van de stilte voor we het drukke spa inkwamen.

Dat duurde nog wel even ,want zoals we Spa kennen ging de wandeling langs de bergstroompjes, passeerden we af en toe een houten brugje en kwamen we uiteindelijk langs de mondaine huizen van Spa ,mijn droomhuis stond er nog !

Blij dat we Spa dan toch naderden en ons ergens op een terrasje konden neerploffen, we hadden nog even de tijd om een late lunch te houden voor we onze trein terug naar Antwerpen namen mits overstap in Verviers en Leuven uiteraard ,in Leuven hadden we even geluk ..met een sprintje haalden we nog net onze trein naar Antwerpen ,dat maakte dat we eigenlijk nog op een redelijk uur thuis waren .

Voor ons was dit een zeer geslaagd weekend, we hadden terug wat aan rugzaktraining gedaan op een ander terrein ,en waren daarmee wat verder gekomen op de GR5…we zien Spa dus terug bij de volgende etappe ! Knipsel.PNGSpa

Klik op de kaart om de track te zien op ViewRanger

4 reacties op ‘Van Banneux naar Spa via GR5

1. Aha, 19 km is dus een korte etappe 😉 Nou ja, goed dan – Ik herinner me dat dat laatste stukje door het bos naar Spa toch wel speciaal was met al die beekjes en bruggetjes. De volgende etappe begint net zo maar klimt dan naar het hoogveen. Jullie foto’s brengen herinneringen naar boven 😉

Liked by 1 persoon

1. Dat kan ik goed aannemen, de wandeling in Spa hadden we al eens gedaan en we herinnerden ons ook nog veel , het was helemaal niet meer zo spectaculair als bij de eerste keer ..maar toch nog heel mooi, we zijn dan ook benieuwd naar de volgende etappe, daar hebben we waarschijnlijk ook al een stuk van gedaan !