Van Herentals naar Westerlo via GR5.

Na enig getwijfel en gepuzzel hoe we terug naar huis zouden geraken ,zijn we dan toch uit Antwerpen met de trein naar Herentals vertrokken om een stukje van de GR5 te wandelen..

We deden onze rugzak terug aan,voldoende drinken ,lunchpakket, tekentangetje, zonnemelk.. check! ,alles hadden we bij voor een wandeling zoals vandaag,..het beloofde een mooie zonnige dag te worden!

Herentals is een stad in de Belgische provincie Antwerpen. De stad is de hoofdplaats van het gerechtelijk kanton en kieskanton Herentals en de historische hoofdstad van de Kempen.

Naarmate we Herentals naderden,hoe groener het landschap werd,we stapten in Herentals af ,en begonnen de GR tekens te volgen…we hadden er zin in !

We passeerden eerst nog het centrum van Herentals en konden daarbij de Lakenhal en de Sint-Waldetrudiskerk bewonderen, we volgden de GR voorbij de bebouwde kom en kwamen op een mooi onverhard groen pad terecht naast het kanaal Bocholt-Herentals, het was er mooi lopen..de bomen weerspiegelden zich in het stille water, links van het kanaal had je een verharde weg voor fietsers ,en rechts dan het onverhard pad ..zodat niemand zich in de weg liep, fietsers zijn soms een pest voor wandelaars ..en vooral die E-bikes !

20180506_111753

We volgden een tijdje dit pad totdat de GR ons rechts een pad liet inslaan, en we later het Albertkanaal over staken.

Via het pad waar de Rhododendron in bloei stond , kwamen we aan bij het Albertkanaal ..volgden de GR voorbij een windmolen naar de oudere versie van een molen, het verschil is groot in alle opzichten.

20180506_114602
De Buulmolen in Olen.

De GR ging nu een tijdje door het Pidpabos , een smalle modderige weg ging nu richting Olen..tijd voor een koffiepauze bij “De pot met drie oren” !

Olen is een gemeente in de Belgische provincie Antwerpen, gelegen langs het Albertkanaal en is bekend om de sage ” De pot met de drie oren

Het koffiepauzeke deed deugd, terug aangesterkt volgden we verder de GR richting  Teunenberg, een domeinbos..Teunenberg (60 hectare) is een oude militaire basis die geleidelijk transformeert naar een groen bosgebied waar het fijn vertoeven is voor mens en dier. Bossen en heide wisselen elkaar af.

Midden in het groen hebben we hier ergens ons picknickdeken terug uit gespreid ,beter konden we weeral niet zitten.. daarna ging het terug verder op een verharde weg langs een landbouwgebied, allerlei veldbloemen kleurde de berm ..heerlijk die lente toch !

We bleven de GR tekens volgen door groene paadjes tot we aan het klooster van Tongerlo aankwamen , Tongerlo deed me aan iets denken 😉

20180506_142927

Het was al aardig warm aan het worden ,zelfs de koeien zochten de koelte op tegen de muur van het klooster ,de kikkers en de watervogels in de kloostergracht kwaakten er op los alsof het een lieve lust was ..iedereen happy !

Voorbij de grot volgden we de GR verder naar Westerlo,  langs het klooster waar we even een kijkje namen , de kopie van Het Laatste Avondmaal van da Vinci.[2] die je daar kan bewonderen zijn we niet gaan bekijken, mijn wederhelft had het al eens gezien op bezinningsdagen in het klooster zelf .( dat enkel voor groepen verblijven toe staat .)

We kwamen voorbij het Torenhof , en zochten een plaats in de grote tuin ..waar we een lekkere Tongerlo deelden met elkaar ,onze wandeling ging daarna verder,het was niet van het lekker gerstenat..maar we zagen daadwerkelijk sneeuwwitje en de zeven dwergen, we waren we in het sprookjesbos terecht gekomen,een drukte van jewelste ..massa’s groot-ouders met hun kleinkinderen waren hier komen opdraven met dit mooie weer ,van rust was er nog amper sprake..we liepen zo snel mogelijk door en kwamen daarna terug op rustigere wegen.

20180506_152442
Het torenhof.

Enkele boswegen daarna , kwamen we over een mooie wandelbrug langs “De Grote Nete” “te wandelen

We volgden een tijdje het pad langs het bruine water( waterverontreiniging ?) van “De Grote Nete”en staken daarna de baan over om het pad verder te volgen , we liepen nu al door het Merodebos.

En zagen aan onze linkerkant het kasteel de Merode liggen, een mooi kasteel met uitzicht op de vijver , was echt een plaatje..

We bleven het pad volgen, voorbij een brug tot bij het trammetje waar het einde van onze wandeling naderde.

Na terug een rustpauze te nemen op het plein ,cafe “den Anker” hebben we dan uiteindelijk via de bus510 Westerlo verlaten, als de bus stipt was geweest…hadden we in Heist op den berg nog onze trein gehaald richting Antwerpen, helaas was dat niet waar ..we zijn verder met de bus door gereden naar Mechelen station,en van daaruit de trein naar huis.

Deze wandeling vonden wij zeker geslaagd, en is een aanrader ..de GR5 hervatten we dus terug in Westerlo !

.Knipsel.PNGWesterlo

Klik op de kaart om de track te zien op Viewranger.

6 reacties op ‘Van Herentals naar Westerlo via GR5.

1. Dat doet me plezier dat jullie van dit stukje heimat genoten hebben. Zelf vind ik het stuk tussen Olen en Tongerlo saai maar er is genoeg mooie natuur in ’t begin en op ’t eind. Mocht ik mijn leven kunnen overdoen, ik zou in Westerlo gaan wonen 😉 Het bruine water van de Grote Nete ligt inderdaad aan de ijzerzandsteen in de ondergrond. Je gaat er op de volgende etappe nog over struikelen. Net als het kasteel van Westerlo vind je die ijzerzandsteen terug in de kerken, abdijen en watermolens van de wijde omgeving. Hartelijke groet, Guido

Liked by 1 persoon

2. Je woont in ieder geval in een mooie groene omgeving, Westerlo is mooi en druk bezocht door fietsers..ik weet niet wat ik zou kiezen.
    Raar zicht dat bruin water !😁

3. Door mijn straat gewandeld 😉 Moet dit stukje zelf ook maar eens gaan lopen.
    De Nete is tegenwoordig terug redelijk proper (al is er nu sprake van radioactiviteit!) en dankt zijn kleur aan de mineralen (ijzerzandsteen) in de bodem. Via de Grote Laak, ontving de Grote Nete vroeger veel vervuiling van Tessenderlo Chemie. Gelukkig herstelt de Nete zich nu. Leuk verslag.