De duizend trappen van de Almalfikust….

Waar waren we veertien jaar geleden gebleven met onze Italiëreis ?

Tot in Rome hadden we dit prachtig land bezocht , verder waren we nog niet geraakt ..

Dit jaar zagen we een kans om een weekje de Almalfikust te gaan bezoeken…Napels, Pompeii, de Vesuvius, Almalfi,Ravello, Positano, Salerno, Sorrento en Capri .. la campania !

Onze keuzemogelijkheden waren echter deze keer ook beperkt door tijd en gebrek aan parkeerplaatsen bij deze regio’s ,een parkeerplaats kost daar per /uur al gauw 5€..en waren onze bezoeken vooral gericht op vervoer met bus of boot .

Toen we in Napels aankwamen en onze huurauto gingen afhalen , waren we ons dit nog niet bewust,met een vluchtige Sight seeiing reden we door Napels naar ons vakantieverblijf in Scala..het oudste dorpje aan de Almalfikust,dat eveneens aan de bergflanken gebouwd was , smalle wegen leidde ons door de bergen naar het dorp dat bestond uit één smalle hoofdweg , een kathedraal en verschillende kleine kerkjes ,een klooster,kruidenier en supermarktjes ,en tussen de huizen en een paar hotelletjes ..waarschijnlijk duizend trappen!

wp-image-1609152044
Uitzicht op Ravello.
Ravello.

Een kwieke oudere dame, een echte Nona… ontving ons zeer vriendelijk in het vakantieverblijf , een klein kamertje werd ons toegewezen met de aangewezen Italiaanse grote muggen..maar met een heel mooi uitzicht en s’morgens het geluid van de vele kerkklokken van verre en omstreken.

Onze eerste uitstap was naar Ravello , s’ avonds heen met de bus en daarna te voet terug ..onze eerste kennismaking met de trappen ,na een dagje rust besloten we s’anderdaags te wandelen naar Almalfi,een wandeling van 3 km lang.. met trappen ! Over een oud muildierpad (antichi sentieri) en trappenstraatjes in het achterland van Amalfi ging de wandeling langs terrassen met citroenbomen, grote citroenen hingen als lampionnetjes aan de bomen ..we waren hier in de streek van de limoncello !

De wandeling ging ook langs dorpjes zoals Pontone, met af en toe een kerkje of een ruïne van een burcht ..via de trappen had je ook een heel mooi uitzicht op de heuvels en over Almalfi.

Net toen we ons afvroegen hoe mensen zo wonen in zo’n bergdorpjes.( de koelkast moet maar eens kapot zijn ?)kwamen er een man met zijn twee paardjes onze richting uit ..ze waren flink geladen!

Pontone
IMG_20170828_114904592_HDR
Almalfi.

IMG_20170828_115113226Wij waren blij dat de wandeling naar beneden ging , met zo’n 30° waren we al flink in het zweet gewandeld….en zijn we toch niet veel wandelaars tegengekomen in de tegenovergestelde richting.,na twee uur wandelen over 3 km kwamen we aan in Almalfi, nadat we ons eerst door de menigte van toeristen geworsteld hadden , hadden we nog net een duur plaatsje weten te veroveren om onze dorst te lessen….dat hadden we verdiend!

Amalfi was vroeger een machtige zeerepubliek met 50.000 inwoners, getuige daarvan de kathedraal met haar indrukwekkende trap. Maar in 1135 werd Amalfi door concurrent Pisa op de knieën gedwongen. Vandaag krijgen de 6.000 inwoners ’s zomers het gezelschap van duizenden dagjestoeristen, maar het Unesco-stadje heeft toch zijn Zuid-Italiaanse identiteit kunnen behouden. Er is een klein zandstrand, maar je kan hier ook terecht in de inhammen of op de plateaus van de rotskust.

IMG_20170828_122857618_HDR
Duomo van Almalfi.
Almalfi.

Nadien met de bus terug naar Scala ,dat op zich ook een hele belevenis was ….op smalle wegen langs zee en ravijnen terug de bergen in naar Scala, je zag panorama’s om u tegen te zeggen.. de buschauffeurs verdienen een standbeeld daar !

Knipsel.PNGAlmalfi

Klik op de kaart om de track te zien op Viewranger

Onze volgende uitstappen ging met de boot naar Salerno en Positano, het ticketverkoop ging vlotjes en je had op een regelmatig uur een boot terug ,de boottocht was op zich al heel mooi ..zo had je een mooie kijk op de Almalfikustlijn.

We hadden nog even de tijd om Almalfi door te wandelen voor de boot naar Salerno vertrok,een doolhof van achterafstraatjes, met bogen en trappen die de witte huizen met elkaar verbinden… hoe geniaal en vernuftig Almalfi eigenlijk gebouwd was, je kon via tunneltjes van de ene straat naar de andere lopen , daar tussen nog de Duomo geplakt , iedere meter was geteld ..de Rua Nova Mercatorum, een middeleeuwse overdekte steeg. En dat allemaal ingeklemd tussen de zee en het dal.

Salerno was een stad zoals een ander , maar had toch een mooie Duomo en een oude binnenstad met vele smalle steegjes ..even ontsnappen aan de drukte van de toeristen van Almalfi.,en lekker gaan eten natuurlijk !

IMG_20170829_124847372IMG_20170829_124945412

Salerno
IMG_20170829_155851466_BURST000_COVER_TOP
Duomo van Salerno

IMG_20170829_155419053_HDR
Salerno.
Almalfi

Onze uitstap naar Positano ging natuurlijk ook met de boot , terug genieten van de mooie kustlijn..op een half uurtje waren we al in Positano, en het was een helse drukte toen we aankwamen in het haventje ,een drukte van kleine bootjes die voortdurend aan het toeteren waren ..lieten je verzekeren dat je in Italië was.

IMG_20170831_115350177IMG_20170831_120655772IMG_20170831_195242_907

Nadat we de steegjes met de winkeltjes uit gelopen waren, hebben we eerst wat gegeten voor we terug met de boot naar Almalfi gingen…een  kleine kruidenier verkocht bereide gerechten en had een klein terrasje waar je de gerechtjes kon opeten..de gnocchi ’s waren een aanrader !

Hier aan de Almalfikust hebben we sowiezo de lekkerste pasta’s ooit gegeten , hoe krijgen ze het toch voor elkaar ?

IMG_20170831_135826581_BURST001

IMG_20170831_160010185_HDR
Duomo van Positano.

Terug op de boot ( ticket van 8 €), konden we opnieuw de Almalfikustlijn bewonderen..  en in Almalfi namen we de bus (1,30€) tot Ravello ,waar we de Villa Rufulo bezochten, ..talrijke kunstenaars vonden vroeger in Villa Rufolo inspiratie voor hun werken in de tuinen met weggetjes, hekken, perkjes, beelden , tempeltjes en vooral de mooie ligging van de villa !

IMG_20170831_172432157IMG_20170831_172748897_HDR

Onze volgende wandeling ging door de Valle delle ferriere.10km.

Eerst door het dorp Scala , waar we de trappen namen  ..tot een +400m hoogte, van daaruit steeg de weg langzaam , maar gesteeg …en kwamen we in de mooie natuur van de vallei , de bergen en mooie uitzichten waren een lust voor het oog !

Regelmatig passeerden we grote verbrande stukken bos , het rook er nog naar.. vanuit ons hotel hadden we ook al een paar bosbrandjes en blusvliegtuigjes gezien..geen wonder dat ze hier met helicopters rond vlogen , de hele regio snakte hier naar regen !

IMG_20170901_105200222_HDR

IMG_20170901_105752663_HDRIMG_20170901_105804181IMG_20170901_162529_146Hier waren we ongeveer op het hoogste punt van de wandeling + 600 m hoog en begonnen we aan onze afdaling door een bos , eerst langs een bergriviertje waar we onze voeten eventjes konden koelen in het frisse heldere water ,en onze broodjes konden eten,terwijl we daar zaten begon de lucht donker te worden ..er was regen voorspeld.! Dus zat er niks anders op dan onze wandeling verder te zetten met een afdaling langs de rotsige paden ,die GR wegen hadden hier niet bepaald de gemakkelijkste wegen gekozen, maar het was wel leuk .. de inspanning weer te voelen !

Naarmate we daalden , hoorden we het riviertje luider stromen, en zagen we later het kleine watervalletje…langzamerhand bereikten we door enkele boswegen de vele trappen van Almafi en hadden we ons eindpunt bereikt .

IMG_20170901_135259345IMG_20170901_135712702

Knipsel.PNGvalle delle ferriere

Klik op de kaart om de track te zien op Viewranger .

Deze streek is een echte aanrader voor wie liefhebber is van cultuur ,natuur en lekker eten ,voor een Italië fan is dit zeker een must see !

Het enigste minpuntje was het gebrek aan parkeerplaatsen , zodat onze uitstappen beperkter bleven tot het vervoer met bus en boot .

Wie weet , later misschien ..maar er is nog zoveel te zien in Italië !

De andere foto’s staan binnenkort op Flickr.

13 reacties op ‘De duizend trappen van de Almalfikust….

1. Toch een mooi land Italië..ik hou er ook van,gewoon hun manier van leven,kunst op iedere hoek en in de kleinste dorpjes.
      Aan onze huurauto hebben we deze keer niet veel gehad,zo weinig parkeerplaats overal..en dan nog ,die waren dan onbetaalbaar duur !
      Maar we hadden dan ook maar één weekje..zo hebben we wat gerust,wat bezocht en toch nog gewandeld..dat konden we weer niet laten !