The Gambia.

Ik moet toegeven het was vooral de zon dat ons aansprak  om naar Gambia te gaan, een weekje weg van die regen  hier in België , en maar zes uren vliegen was ook een pluspunt.

De promotie die ze rond Gambia gemaakt hadden ” Het Nieuwe Egypte” gaf ons het laatste duwtje om een week naar Gambia te vertrekken.

Van Gambia wisten we niet veel ,behalve dat het in de jaren ’90 in het nieuws gekomen was door het sekstoerisme ,en door de politieke onrust van de onlangs verkozen nieuwe president, inmiddels is de rust terug gekeerd …en is het toerisme terug op gang gekomen .

-De munteenheid van Gambia heet Dalasi., 1 Euro=47,0204 GMD,

-De officiële taal van Gambia is het Engels. Aangezien het Engels bij alle officiële gelegenheden wordt gesproken en ook op school de voertaal is, spreken bijna alle Gambianen uitstekend Engels.

-Gambia heeft tropische temperaturen die overdag tussen de 31 en 38 graden liggen gedurende het hele jaar , Gambia kent twee overduidelijke seizoenen: een zeer droge periode en een echt regenseizoen. Vanaf  eind oktober tot begin juni is het zeer droog in Gambia., vanaf de 2e of 3e week van juni zie je een duidelijke omslag in het weer. De luchtvochtigheid loopt op en de kans op regen neemt enorm toe.,deze neerslag valt vrijwel altijd in de vorm van (soms flinke) buien, die vooral ontstaan aan het einde van de middag of na zonsondergang.

-In heel Gambia heerst er Malaria risico, Malaria preventie is dus belangrijk !

Een beetje ongerust vertrokken we naar Gambia, je weet niet waar je terecht zal komen,zal het hotel wel voldoen ,is het met de muggen zo erg gesteld ,allemaal vragen die door je hoofd gaan als westerse toerist..als je voor de eerste keer naar Afrika reist !

Toen we van het vliegtuig afkwamen , kwam de zon en het vlieghavenpersoneel ons tegemoet en  wensten ons “Welcome to Gambia“, de ongerustheid was nog niet voorbij toen we met de bus naar het hotel reden en de eerste beelden te zien kregen van het Gambiaanse leven..

Een mooi droog landschap ging langs ons voorbij, we zagen ontelbare kraampjes bedekt met golfplaten waarin mensen leefden en schuilden voor de zon en handel hielden ,oude wagens , groene en gele taxi’s raasden ons voorbij langs leegstaande of onafgemaakte gebouwen die stonden te verkommeren in het landschap,schoolkinderen in uniform en vrouwen in hun kleurrijke kledij op weg naar school en markt of veld, ezel en kar passeerden wij op weg naar het hotel , later bereikten we in een soort van residentieele  wijk omringd door kleine lokale restaurantjes ons hotel in Bakau volledig naar Westerse normen .

Eenmaal we geklimatiseerd waren in het hotel en omringd waren door de vriendelijke Gambiaanse mensen was onze ongerustheid vlug verdwenen , en kon onze Gambia belevenis beginnen.

Krokodillen spotten in The Galypso.
Birdwatching in The Galypso ..ijsvogel, slangenhals vogel, grijskop meeuw.

IMG_0067 (1)

Tijdens onze eerste uitstappen buiten het hotel naar het Restaurant Galypso waar je de vogels en krokodillen kon spotten ,(om 16.00 voeren ze de krokodillen ) maakten we voor de eerste keer kennis met de Tour guids die voor het hotel zaten , je kan ze herkennen aan hun orange shirt… prima gidsen die veel over hun land weten te vertellen, wij boekten dus een uitstap met Soliman…je kan er niet van tussen , overal waar je loopt in  Bakau wordt je aangesproken en willen ze hun land laten zien ,allemaal heel vriendelijke jongens…maar je kan natuurlijk niet met iedereen mee, een kort en krachtig maar toch vriendelijk  ” No thank you”  is soms wel eens nodig !

Op onze strandwandeling kwamen we Omar tegen ..die ons het vissershaventje van Bakau liet zien .

IMG_20170301_163319243IMG_20170301_163331680

hdr

Aan de zwerm vogels zagen we dat de vissers net aan kwamen, met Omar konden we het spektakel van handel en verkoop in het vissershaventje gade slagen, vrouwen en mannen droegen de vis weg met manden of kruiwagens..later kregen we dan nog eens een persoonlijke uitleg van een Gambiaanse visser , welke soort vissen hier zoal gevangen worden ..van Zeebaarzen , Ombervissen , en Botervissen , van Barracuda’s tot Pijlstaartroggen.

Ondertussen was het al goed warm geworden , en uit gebrek aan een cafeetje  trakteerden we Omar en onszelf op een gekoeld drankje uit de plaatselijke super market, na enkele ogenblikken hadden we al meteen een paar schattige dorstige kinderen achter ons lopen …je zou een hart van steen moeten hebben als je het drankje niet weg gaf !

IMG_20170301_160552121_HDR
Schatjes van kinderen uit het plaatselijk schooltje.

Vroeg uit de veren vertrokken we de volgende uitstap met Soliman, we gingen de Serekunda market gaan bezoeken, de Aasgieren bekijken en in het apenpark wandelen. Voor het bezoek aan de markt had ik een broek aangetrokken en iets met lange mouwen meegenomen ..als enige blanke krijg je op de markt al aandacht genoeg .

Gambia is een grotendeels islamitisch land. Rond de 90% van de bevolking is islamiet. Ongeveer 10% van de bevolking behoort tot de rooms-katholieke of de anglicaanse kerk.

hdrIMG_20170302_095241

Het was een drukste van jewelste op de markt , kilometers smalle zandsteegjes vol met koopwaren van vlees tot vis, fruit en groenten , van huiswaren tot schoenen kon je er kopen..  kruiwagens vol geladen met rijst of groenten konden nauwelijks door de smalle steegjes door ..lekker kuieren op de markt zat er niet in , maar het was heel mooi om te zien !

“De Serekunda markt is één van de grootste markten van Gambia , je kan er letterlijk alles kopen .”

Na  het bezoek aan de markt gingen we de aasgieren bekijken in de tuin van het Senegambia hotel , s’middags werden daar de aasgieren gevoederd.

IMG_0014 (1)IMG_2845

Het was mooi om die Aasgieren eens bezig te zien, toen de man aankwam met het vlees , je kon ze zien weg vliegen naar een boom ,en toen zag je pas hoe groot ze waren , wat een vleugelwijdte ..als je geluk had , kon je ze soms op een afgelegen stukje strand zien .

“Gambia is echt een vogelparadijs , voor vogelspotters moet het een droom zijn !”

Niet ver van het hotel lag het apenpark , een wandeling door het bos vol met aapjes.

IMG_2894 (2)IMG_0028IMG_2878

“Don’t feed the monkeys !”

Wij hebben het toch enkele keren gedaan , het was net een kinderhandje die de nootjes uit je hand nam .

Het bos op zich was ook al mooi, prachtige bomen..en dichtbij het strand gelegen.

Aan een strandbarretje hebben we natuurlijk nog even genoten van het mooie strand ..

De volgende uitstap hadden we met Simon Tours gepland..een  korte boottocht(3 uur) op “The cambia river” met een bezoek aan het historisch slavernij museum en geboortedorp Juffureh van Kunta Kinte.en het James island., het eiland waar de slaven gevangen zaten o.a. Kunta Kinte.

Vroeg in de ochtend vertrokken we terug , op weg naar de boot die in de haven van Banjul gelegen was , onderweg reden we langs uitgestrekte drassige moerasgebieden..een thuishaven voor de vogels en krokodillen, het was prachtig om zien..zoveel natuurschoon !

IMG_0003 (1)

Eenmaal we aan het haventje aankwamen gingen we aan boord ,het was een bont gezelschap ..van Taiwanezen, Belgen, Nederlanders, Senegalezen., heel leuk gezelschap.. de eigenaar van de boot was een Engelsman die al 24 jaar in Gambia woonde , het was zijn thuisland geworden vertelde hij ons ..samen met zijn vrouw leefde meestal hij op de boot.

Ondertussen genoten we van het landschap , The Gambia is breed zodanig dat we niet heel veel te zien kregen van het land , onderweg hebben we dan toch dolfijnen kunnen zien , ze zwommen in groep en sprongen af en toe  boven water..jammer genoeg heb ik dit niet op foto kunnen vast leggen, ze waren te snel !

Na een paar uren varen kwamen we aan het dorpje Juffureh, het geboortedorp van Kunta Kinte, de kinderen stonden ons reeds op te wachten met hun welkoms lied en dans.. het was aandoenlijk , gelukkig had ik gelezen dat je ze een plezier kon doen met wat kleurstiften of potloden of snoepjes .

We bezochten het museum van de slavernij , en de laatste overlevende familie van Kunta Kinte..terwijl we daar in de schaduw zaten en de gids zijn uitleg gaf, kwamen de kinderen en vrouwen erbij zitten , mijn laatste koekjes zijn daar uit mijn handen geritst..ik heb nog nooit kinderen gezien die zo blij waren om wat droge koekjes !

Terug in de boot vertrokken we naar James island, een half uurtje varen .. daarna moesten we overstappen op zo’n smal houten bootje die ons dan naar het eiland bracht waar de ruïnes van het James fort  stonden..een heel mooi eilandje!

De baobab-boom, één van de meest opvallende bomen in Gambia, de boom, grillig van vorm, kan wel duizend jaar oud worden, heeft een hoogte van 17 tot 18 meter, maar opvallender is de omvang van de stam, die op de breedste plaats soms wel tien meter kan worden.

Verder hebben we natuurlijk nog genoten van de zon en rust in Gambia, ook het lekker eten  dat we s’ avonds in de lokale restaurantjes gingen proeven..je kan er lekker en goedkoop eten , het Gambiaans gerecht” Domoda” was mijn favoriet !

Gambia is zeker een aanrader voor wie een liefhebber is van zon , natuur en andere culturen, het is een mooie winterbestemming en betaalbaar !

De andere foto’s staan op Flickr

Wij gaan in ieder geval nog eens terug, het doet je beseffen dat we het hier in België of in Europa nog niet zo slecht hebben, “Tournee Minerale “of “Dagen zonder vlees”daar hebben ze in Gambia geen last van , en zijn onze zorgen of probleempjes vergeleken met de Gambiaanse mensen maar luxeproblemen !

8 reacties op ‘The Gambia.