Kreta 2016.

Het leek al weer een eeuwigheid geleden dat we in Kreta waren ..en toch was het maar een jaar geleden .

We verbleven terug in Maleme wat een goed vertrekpunt was om Chania en omgeving te verkennen..dankzij wat bewolking( 28° +) hebben we ons dit jaar toch gewaagd aan enkele kleine wandelingen.

We hebben er vier wandelingen gedaan …een strandwandeling , door de olijfboomgaarden, een kustwandeling, en twee mini- kloofjes.

Onze eerste wandeling

Een strandwandeling…   Van Maleme naar Kolimbari 8 km , onderweg leek de bewolking  niet veel voor te stellen , de warmte bleef zinderen ..op het moment dat ik veel zin had om de wandeling stop te zetten ,kwam een licht briesje aanzetten ..

Voorbij een militaire luchtmachtbasis kwamen we eindelijk op onze wandelweg ,die eerst over een oude brug ging,een brug en een torpedo lag daar als aandenken aan de tweede wereldoorlog verder te roesten…regelmatig zagen we hier en daar nog wat restanten van bunkers die getuigden van een oorlogsverleden.

Een  zanderige weg bracht ons verder tot de wandelweg langs het strand ..

Onze eerste koffiestop een ” Caffee frappé” is mijn  zomers uitverkorend drankje in Kreta,  een ijsgekoelde koffie met wat melkschuim en suiker, heeft je terug energie om de volgende warmte te kunnen trotseren !

De wandeling ging verder op het keistrand ..tot in Kolimbari, in de verte zagen we het klooster liggen dat we de volgende dag gingen bezoeken…onze eerste wandeling hadden we achter de rug .

De warmte en het keistrand waren extra vermoeiend geweest, het was een goede oefening voor de volgende wandelingen .

Een busrit bracht ons in minder dan tien minuten terug naar Maleme ( busticket 1,80)

kolimbari

Onze tweede wandeling

In de schaduw van de olijfbomen…    Van Maleme naar Vlacheronitissa ,(een klein dorpje in de buurt van Maleme.) 10 km

We vertrokken terug uit Maleme in de richting van het Duits kerkhof,( een wandeling die we vorig jaar deden) langs de olijfboomgaarden kwamen we langs een overblijfsel van een Tombe., die ons wat verkoeling bracht ..na terug wat gedronken te hebben , gingen we terug verder richting  Duits kerkhof.

Van uit het Duits kerkhof had je een heel mooi uitzicht op de kust en omgeving van Maleme.

Door de olijfboomgarden ging onze wandeling verder tot het volgende oorlogsmonument, dat we hier in een vroeger oorlogsgebied waren was overduidelijk .

Terug verder over de oude oorlogsbrug , ging onze wandeling nu verder langs een uitgedroogde rivier en verder  door olijfboomgaarden en appelsienenboomgaarden..hoe er hier nog iets kon groeien was onbegrijpelijk…maar waar je maar keek , overal waren er olijfbomen te zien..mooi waren de oude olijfbomen met hun kromme kronkelige stam en zilver groene bladeren die het landschap van Kreta zo mooi maakten.

Kafenio in Vlacheronitissa.

Het was serieus zweten en puffen ,af en toe ging het een heuveltje omhoog tot we het dorpje bereikten , in stilte waren we aan het hopen dat er een kafenio open was ..maar helaas alles was dicht …in de schaduw op een terras van een gesloten kafenio hebben we dan eerst maar wat afkoeling gezocht en gedronken .

Bij deze temperaturen (30° +) heel belangrijk  ,onze drinkfleshoes was een goede aankoop..ons water bleef redelijk fris.

Kerkje in Vlacheronitissa.

Wondermooi was achteraf de afdaling naar Maleme , door olijfboomgaarden naar beneden op brede zanderige wegen,  in de verte liggen zagen we de zee liggen…

Onze wandeling ging nog voorbij het kerkhof ,en het kerkje van Maleme..

img_20160830_125132948_hdr
Kerkje van Maleme.

maleme

Onze derde wandeling

Een wandeling langs de kust …van Nopigia naar Paralia. 13km

Met deze wandeling hadden we ondertussen al een scooter gehuurd, we reden naar Nopigia en  parkeerden onze scooter vlakbij de start van de wandeling , het was een extra warme dag ,onderweg gingen we gelukkig lunchen in een restaurantje en dat lag op de helft van onze wandeling…

img_20160902_114658img_20160902_114635

De wandeling voorspelde mooie panoramische zichten..

De smalle rotsachtige paadjes gingen omhoog, soms paadjes met keien…voorzichtigheid was dus geboden om niet uit te glijden , of niet uit te schuiven ..

Onze trouwe begeleiders waren nu zoals in Ierland geen schaapjes maar geiten ,overal zag je ze heel behendig over de bergen lopen , van op een hoogte keken ze je met die vragende ogen aan “wat komen jullie hier  doen ?”

img_20160902_121203img_20160902_115925

De wandeling was heel afwisselend, regelmatig daalde je terug naar het strand om een stukje op het strand te wandelen en nadien kon je natuurlijk terug naar boven om de mooie panoramische zichten te bewonderen .

img_20160902_130258img_20160902_130301

Hier waren we ongeveer op de helft van onze wandeling en verlieten we ons pad door een ijzeren poortje ( de geitjes )

Dat betekende dalen , het ene padje na het andere daalden we af naar de zee .. vuil bezweet kwamen we bij ons restaurantje aan..dat wij het lekker vonden moet ik jullie niet vertellen zeker ?

Terug opgefrist en aangesterkt hebben wij onze wandeling hervat , een weg die steil omhoog ging ..zette ons op het juiste pad voor de terugweg .

img_20160902_151528295img_20160902_161234img_20160902_161540

Het pad ging terug op en neer, over rotsachtige wegen en gingen af en toe naar kleine strandjes waar niemand je kon storen ..dat dachten ze toch ! 😉

We waren blij dat we deze lounge bar zagen , en achteraf onze scooter ..

knipsel-png-nopigia

Onze vierde wandeling

Een luswandeling van twee mini-kloofjes in Karanou 8,23 km

Kerkje van Karanou.

Aan het kerkje van  Karanou zijn we gestart , eerst zijn we nog een flink stuk door gelopen op een geharde weg tot bij het poortje en de bewegwijzering  van de wandeling.

Het was een goed bewegwijzerde wandeling …en begon al meteen te dalen , trede na trede daalden we af , bospaadjes vol met herfstbladeren liepen we door, in de schaduw liepen we deze keer wel ..en dat verbaasde ons wel , want hier in Kreta vind je heel weinig schaduwrijke wandelingen.

( Aan uitgestippelde wandelroutes hebben ze in Kreta een gebrek , behalve de E 4 zijn er  weinig gemarkeerde wandelroutes.)

img_20160904_120102img_20160904_115402

Na veel dalen en klimmen  kwamen we op het pad terecht dat naast een rivierbedding liep,  zonnemelk en zonnepetjes  konden we nu terug boven halen .

De warmte waren we inmiddels al een beetje gewoon aan het geraken , zolang je genoeg dronk en wat meer rustpauzes nam .

Na onze rustpauze ging het terug klimmen en dalen en kwamen we bij de mini-kloof, daarna gingen de paadjes terug naar boven.

Het pad was tussen de rotspartijen regelmatig zoek ..zo dat je een andere pad  mocht zoeken, gemakkelijker was het daarom niet ..

Zodra we het brugje zagen, naderden we het eindpunt van onze wandeling ..

Na mijn rustpauze was de pret nog niet gedaan ..het klimmen ging nog een tijdje door , tot we af en toe een paar poortjes konden openen en sluiten (geitjes) en langzamerhand tussen de olijfboomgaarden konden wandelen .

We kwamen boven bij een kapelletje dat dichtbij de weg lag ..en ons wondermooie panorama’s liet zien .

img_20160904_143332190img_20160904_160531img_20160904_161041

Dat we van deze wandelingen genoten hebben is een feit , het was in een totaal andere omgeving en klimaat dan dat we gewend waren … terug een wandelervaring rijker !

knipsel-png-karanou

Klik op de kaart hierboven om de gps track in ViewRanger te zien.

De andere foto’s staan op Flickr.

13 reacties op ‘Kreta 2016.

1. Hallo Leen, heb juist genoten van je verslag en foto’s. Dat wij ook in Maleme waren versterkt de herkenning; jullie laatste tocht was in de buurt van Thériso, heb ik gezien; als ik me niet vergis, heb ik daar voor ’t eerst in mijn leven katsiki geproefd (er was niet veel anders in dat bergrestaurantje). Voor de rest brengen je foto’s de kleuren en geuren weer in herinnering; om het getsjirp van de cicades niet te vergeten. Nog even geduld en we zijn ook weg. 2 vraagjes: hoe hebben jullie logies gevonden? En heb je een tip om plaatselijke wandelingen te vinden daar?

Liked by 1 persoon

1. Hallo Guido.. ja we zijn weer terug van Kreta, het blijft een mooi land om naar toe te gaan ..voor te wandelen is het daar zeker mooi , warm maar te doen als je voldoende pauzes neemt en drinkt , en nog beter waarschijnlijk in april of mei om de E4 te doen !
      Tja.die wandelingen hebben we moeten zoeken op het internet , en hadden we het geluk dat er in ons hotel in Maleme ook wandelaars waren die al wat van de streek hadden gezien , we verbleven in een hotel in Maleme(rustig kant en betaalbaar)..
      Wat mij wel opgevallen is dat alle kleinere stadjes die een toeristische info bezitten ..ook lokale wandelingen hebben, zo heb ik er bv gezien in Platanias…zo zullen er nog wel zijn !
      Nog veel te wandelen dus !

Liked by 1 persoon

1. Ja..het is mooi geweest, en hebben we terug een paar grenzen verlegd, want wandelen bij zo’n hitte .daar hield ik vroeger niet zo van , nu nog niet ..maar het is te doen indien je veel drinkt en regelmatig de schaduw opzoekt ..zo hebben we toch al wandelend wat meer gezien van Kreta, maar warm was het ..t’ shirts waren nat van het zweet , overal als je nu in de bergen of aan de kust aan het wandelen was ..en weten dat het hier in België nog warmer was ! 😉

1. Bedankt ..verleden jaar waren we ook in Kreta , en hebben toen niet gewandeld omdat het toen nog warmer was 38°+, dit jaar waren de temperaturen iets minder en hebben we het er toch op gewaagd om te gaan wandelen ..en we hebben er geen spijt van gehad ! 🙂