Een weekend in het Nationalpark Eifel!

Part I

Van het lang weekend hebben we natuurlijk gebruikt gemaakt om terug de grenzen te overschrijden , naar de Eifel deze keer , omdat we dus maar over een lang weekend beschikten vertrokken al onze wandelingen in de buurt van ons verblijf.

Erkensruhr een klein gehucht tussen Einruhr en Monschau was goed gelegen om verschillende wandelingen te maken.

Het Nationalpark Eifel  ligt in  Nordrhein-Westfalen en grenst aan de Hoge venen , een wandeloppervlakte van maar liefst  10.700 are ..waaronder de Dreiborner Hochfläche, een wandelgebied naar mijn hart ..wandelwegen , bewegwijzeringen , wandelkaarten ..alles voor de wandelaar  en fietsers !

Onze  eerste wandeling ging van Erkensruhr naar Einruhr , Rurberg..en terug naar Erkensruhr. 23,73 km

IMG_20160813_185519711_HDR
Kerkje van Erkensruhr.

De wandeling  begon op een pad  die hoog in het bos ging, zodat je beneden de huizen van Erkenruhr  zag liggen..zo ging het door op smalle bospaadjes totdat we Einruhr bereikten .

Erkensruhr in de verte .

Tijd dus om het dorpje een beetje te gaan bekijken ,en onze eerste koffiepauze te houden.. cafeétjes en eetgelegenheden hadden ze daar genoeg., rond het dorp heerste een echt vakantiesfeertje ..een plezierboot bracht toeristen of wandelaars regelmatig heen en weer naar Rurberg .

Na onze koffiepauze in ” Het eifelhaus” ging  de wandeling verder rond de Obersee , waarbij we regelmatig klommen en dalen ..en heel mooie vergezichten te zien kregen .

Einruhr aan de overkant .

Obersee.

Terwijl we ons vergaapten aan de mooie zichten naderden we Rurberg, een dorpje in het Rurdal , gelegen aan de stuwdam( Eiserbachdam) van het Rurmeer.

Rursee.

Hier zijn we natuurlijk gestopt voor onze lunchpauze , cafeetjes en restaurantjes genoeg die onze honger naar ” Kartoffelsalat en Bockwurst” kon stillen..,terug aangesterkt konden we onze wandeling verder zetten naar”De Honingsberg” , een bergje om niet te vergeten ..het ging steil omhoog op smalle bospaadjes, en het bleef klimmen  ..de berg was zijn naam waardig !

De berg werd druk bezocht , want éénmaal je boven was ..ging het daarna door het bos tot aan het uitkijkpunt over de Rursee  .

IMG_20160813_150123IMG_20160813_150132

Op de laatste foto zie je in de verte de toren van “Vogelsang ” liggen , een vroeger Belgisch militair oefenterrein , sedert 2006 is het gebied vrijgegeven aan het Nationaalpark Eifel .

Zo gingen we verder tot het volgende uitkijkpunt , waar een bedrijvigheid heerste van uitrustende wandelaars en fietsers …deels omdat er een drankgelegenheid was en vele rustbanken !

Over de brug van de stuwdam , gingen we verder door het bos en terug langs het meer .

IMG_20160813_164905IMG_20160813_165038874-PANO

Totdat we terug langs het water kwamen te lopen tot in Einruhr ….

IMG_20160813_170556IMG_20160813_170609167

Dit privestrandje konden we niet weerstaan om even te rusten op ons piknicdeken ..aan de rand van het meer , zaliger kon niet !

Nog een laatste blik op Einruhr voor we terug richting Erkenruhr gingen ..nog 3,50 km te gaan !

Met dit prachtige weer hebben we van deze wandeling erg genoten ..prachtige natuur , wat wil je meer ?

Wordt vervolgd !Knipsel

Klik op de kaart hierboven om de gps track in ViewRanger te zien.

11 reacties op ‘Een weekend in het Nationalpark Eifel!

1. Ik kom er elke keer weer graag terug. In Einruhr had ik je een lekker adresje kunnen bezorgen (Zur Post). Prachtige vergezichten over de verschillende stuwmeren 🙂 Benieuwd of jullie ook naar de Dreiborner Hochfläche gegaan zijn. Heb van jullie foto’s genoten.

Liked by 1 persoon

1. Wij zaten er niet ver van ” Eifelhaus” eten in de tuin daar..en uiteraard ook het uitzicht over de Obersee, we waren vaste klant daar ,-) . Naar de Dreiborner Hochfläche zijn we ook geweest ..prachtig , goed dat ze van het Militair oefenterrein ook een natuurgebied hebben gemaakt !

2. Volgende maand zijn we er ook in Landgasthof Zur Linde in Schmidt-Nideggen. Normaal gaan we op vakantie ook wandelen, maar helaas wij kunnen niet omwille van knieproblemen bij mijn echtgenote. We gaan daar eens de rondvaart doen. ’t Is voor ons de 1ste keer aan de Rursee, een verkenning zeg maar. Aan je foto’s te zien is het er prachtig als het weer mee zit toch.